Walk On is geïnspireerd door het verhaal van Anuol Deng

Anuol werd geboren in 1984, in de omgeving van Bor, een plaatsje in wat nu Zuid-Soedan heet. In zijn land woedde een burgeroorlog. Toen hij 7 jaar oud was werd zijn dorp door een van de strijdende partijen in brand gestoken; een groot deel van de bevolking werd vermoord. Enkele jaren later, in 1998, werd hij gedwongen zijn land te verlaten. Hij kwam uiteindelijk terecht in Kakuma, een vluchtelingenkamp in Kenia. Een paar betrokken hulpverleners haalden hem naar Nairobi, waar hij als 14 jarige aan de lagere school begon. In 2012 keerde hij terug naar Zuid-Soedan, als advocaat. Dat was hij geworden dankzij zijn talent en doorzettingsvermogen, en met hulp van vrienden.

Anderhalf jaar na zijn terugkeer brak er opnieuw oorlog uit in Zuid-Soedan. Vele inwoners vluchtten het land uit. Anuol evacueerde familie en verwanten naar Oeganda. Inmiddels zorgt Anuol ervoor dat zo'n 50 kinderen van de volgende generatie naar school kunnen in Oeganda. Dankzij zijn visie, zijn doorzettingsvermogen en met hulp van vrienden.

Onze visie

Het is de Visie van Walk On om (kansarme) kinderen en jongeren uit Zuid-Soedan in de gelegenheid te stellen hun talenten te ontwikkelen,
zodat ze deze kunnen gebruiken om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun leefgemeenschap en land.

Een bericht van Anuol

Op het platteland van Zuid-Sudan gaf mijn moeder me, nadat we de meest brute slachting tijdens de burgeroorlog in Sudan hadden overleefd, een pen die mijn leven ingrijpend zou veranderen. Mijn ongeschoolde moeder wist op een of andere manier dat onderwijs de sleutel is tot succes in het leven. Ze geloofde er heilig in dat naar school gaan voor mij het beste was. Ik nam de pen van haar aan met vreugde in mijn hart en ging naar een lokale bush school. Net als veel andere kinderen was ik nieuwsgierig en enthousiast om nieuwe dingen te leren. Toen ik 13 jaar was en contact kreeg met hulpverleners in de buurt van mijn dorp, kreeg ik de kans om mijn opleiding een nieuwe dimensie te geven die de droom van mijn moeder tot werkelijkheid maakte. Moana uit Nieuw-Zeeland steunde me samen met vrienden uit de USA, UK, Duitsland, Nederland, Zweden en Noorwegen om  een schoolopleiding in Nairobi Kenia af te maken.

Door hun genereuze hulp werd ik een gediplomeerde Britse advocaat en jurist. Na de voltooiing van mijn studie in het Verenigd Koninkrijk, voelde ik me verplicht en gedreven om terug te keren naar Zuid-Sudan om te helpen bij de ontwikkeling van mijn land. Mijn vaardigheden zijn harder nodig in Sudan dan ergens anders in de wereld. Toen het conflict uitbrak in 2013 in Zuid-Soedan heb ik mijn familieleden geëvacueerd naar het vluchtelingenkamp in Adjumani, Noord-Oeganda. De verschrikte ogen van de ontheemde kinderen in het kamp deden me denken aan mezelf vroeger. De woorden van mijn moeder, toen ze me, meer dan vijftien jaar geleden,  die pen gaf,  flitsten in mijn geheugen.

Ik besefte dat de pen, die mijn moeder me gaf, het symbool is van de zoektocht naar kennis en ik besloot dat ik deze kinderen een kans op onderwijs moest geven. Met steun van vrienden werd "Walk On" opgericht. Mijn moeder gaf me de pen opdat ik met mijn kennis eens anderen zou kunnen helpen, mijzelf en mijn land. Ik geloof dat het nu aan mij is om deze kinderen te helpen, zodat zij op hun beurt zichzelf, hun families en hun land kunnen helpen. Zuid-Sudan kan zich ontwikkelen als het analfabetisme wordt verminderd. Ik ben ervan overtuigd dat onnodig geweld kan stoppen als mensen een goede opleiding krijgen.

Film

Over de terugkeer van Anuol naar Zuid-Soedan is een indrukwekkende documentaire gemaakt:

A Haunting History.

ahh_poster-a1-v2